Tips voor een doe-het-zelf SEO Campagne

Dat Search Engine Optimalisation (SEO) belangrijk is voor de vindbaarheid van jouw website op Google en andere zoekmachines, wist je natuurlijk al. Nu kun je een bedrijf inhuren die een SEO campagne kan uitvoeren over jouw website, maar als je daar geen budget voor hebt, is nog niet alles verloren. Je kunt, mits je flink de tijd neemt, zelf ook jouw vindbaarheid in zoekmachines verbeteren.

Als je denkt dat je binnen een dag jouw website SEO-proof kan maken dan heb je het mis. Het is niet voor niets dat veel mensen deze taak uitbesteden aan professionele bedrijven. Het kost veel werk en als je zelf (nog) geen expert bent op het gebied van SEO zal je veel tijd nodig hebben. Over het algemeen beschouwen de meeste ondernemers de zoekmachine optimalisatie daarom ook als een helse en vooral saaie klus. Bereid je dus voor op veel werkuren waarbij de resultaten in het begin niet merkbaar zijn.

Keywords

Alles draait bij SEO om keywords. Ga na op welke zoektermen je wilt dat jouw website gevonden wordt. Kom niet met een waslijst aan opties aanzetten, het is slimmer om al jouw energie op 3 à 4 termen te richten. Kijk bij het kiezen ook goed naar jouw competitie. Als je een bakker bent en je als sleutelwoord ‘bakkerij’ wilt gebruiken, kan je er vanuit gaan dat je met veel vakgenoten de strijd aangaat voor de nummer 1-ranking. Als je de gemeente waarin jouw bakkerij ligt, toevoegt aan de zoekterm, bijvoorbeeld ‘bakker Apeldoorn’, heb je aanzienlijk meer kans om bovenaan Google te komen staan. En dat is natuurlijk jouw uiteindelijke doel! Doe ook onderzoek naar hoe vaak bepaalde termen worden ingetypt op Google. Hoewel jouw voorkeur misschien uitgaat naar het woord ‘bakkerij’, zullen meer mensen zoeken op de term ‘bakker’. Steek dus veel tijd in een onderzoek naar keywords, als je namelijk de verkeerde term kiest, zal al jouw werk voor niets zijn geweest.

SEO gaat altijd door

Google verandert zijn algoritme constant, op deze manier hopen ze SEO-specialisten te slim af te zijn en op die manier tot meer ‘natuurlijke’ zoekresultaten te komen. Dit betekent dat een SEO campagne nooit ‘klaar’ is, een site moet altijd verbeterd worden om de concurrentie en het veranderlijke Google aan te kunnen. Om deze trends bij te kunnen houden is het slim om blogs van SEO-professionals te volgen. Zij geven vaak meteen advies over hoe je jouw website moet aanpassen om jouw hoge ranking te behouden.

Professionals het werk laten doen

Als je er na het lezen van dit artikel toch van af ziet om zelf de vindbaarheid van jouw website te verbeteren, kun je professionele bedrijven het vuile werk laten doen. Vaak betaal je deze ondernemingen per uur en dat uurtarief ligt vaak ergens tussen de 60 en 170 euro. Echter kan zoekmachine optimalisatie verschillend zijn per website, dus het slimste is om een (vrijblijvende) offerte aan te vragen.

Een standaard pakket bevat meestal een keywordsonderzoek, content optimalisatie en linkbuilding. Maar je kunt ook all out gaan met een uitgebreide campagne waarbij ook social media, blogs, artikelen en persberichten worden betrokken in het SEO-proces.